trešdiena, 2012. gada 14. marts

Atvērsim plašāk logus, lai ielaistu skābekli Profesionālās izglītības sistēmā

Atvērsim plašāk logus, lai ielaistu skābekli Profesionālās izglītības sistēmā - par programmas nostādnēm domājot


Jau sākumā atvainojos biedriem, kuri jūtīgi uztver kritisku vārdu. Pasarg' Dievs, ja kāds kādu manu izteikumu iedomājas pāradresēt uz sevi personiski. Nekur nekad nepretendēju uz pēdējā vārda tiesībām!

Iepazinos ar dokumentu - PRIEKŠLIKUMI PARTIJAS PROGRAMMAI.docx un  profesion-izgl-03122012.doc - saturu. Mazliet nomierinājos pēc tam, kad ieraudzīju J.Brunava labojumus dokumentā  PRIEKŠLIKUMI PARTIJAS PROGRAMMAI.docx. Bažas manī radīja fakts, ka vispārīgi un amorfi formulētajos priekšlikumos nekādi nespēju atrast sauso atlikumu. Ja kaut vienu no minētajiem priekšlikumiem mēģinātu īstenot, tas pavērtu vēl plašākas durvis birokrātijas vairošanai. Šāda veida sacerējumi nevar kalpot kā rīcības dokumenti - tiem jābūt daudz grodākiem -  strukturētiem, precīziem, kritiski konstruktīviem, atbilstīgiem (izejot no status quo orientētiem uz sasniedzamo mērķi), finansiāli un ekonomiski pamatotiem, etc. 

Mēģināsim iedomāties sevi profesionālās izglītības sistēmas (PIS) ierēdņa lomā, kuram uzdots izpildīt priekšlikumos noteiktos uzdevumus:

Inline image 1

Aizej tur nezin kur, atnes to nezin ko.
Godprātīgam un atbildīgam ierēdnim vajadzētu demisionēt, jo uzdevumi ir neizpildāmi savas nenoteiktības un amorfuma dēļ. Atzīšos, ka es nezinu, kas tas ir "labas pārvaldības modeli IZM, kā arī vidējās un vidējās profesionālās izglītības līmenī visos izglītības līmeņos un katrā iestādē". Man vieglāk būtu izpildīt uzdevumu "aizej tur nezin kur, atnes to nezin ko". 

STATUS QUO: Jebkura birokrātiska struktūra nepārtraukti cenšas sevi atražot, turklāt palielinātā apjomā. 
Savu eksistenci ikviena birokrātiskā struktūra cenšas pamatot ar jaunu un jaunu regulu izdošanu, un detalizētāku atskaišu pieprasīšanu no tiešā darba darītājiem. Diemžēl tas nav  padarījis PIS efektīvāku, nav paaugstinājis iegūstamās izglītības kvalitāti, nav mazinājis korupcijas draudus publisko finanšu apgūšanā, etc. Pašreiz jau 1.klases skolnieks zina, ka 10-baļļu (1-10) sistēmā zemākā atzīme, ko skolotājs drīkst ielikt, ir "4", lai netraumētu bērnu un viņa vecākus. Turklāt jādomā arī par to, kā LATVIJA izskatīsies EUROSTAT tabulās. Līdz ar to skola pēdējo 20 gadu laikā lielā mērā ir jau zaudējusi savu izglītojošo funkciju, bet tā vietā tiražē garīgi mazprasīgus patērētājus, kādi ir vajadzīgi lielajam pasaules biznesam. Rezultātā skola no izglītības iestādes pakāpeniski tiek pārvērsta par sociālo iestādi, kur bērniem pavadīt laiku, kamēr paaugsies un ar lielu varbūtību kļūs par mazizglītotu, bet diplomētu  patērētāju.

Latvijas VIS un PIS kļuvusi pati dārgākā izglītības sistēma pasaulē, sasniedzot 24-25% apjomu no valsts budžeta salīdzinājumā ar Somijas, Igaunijas, ... 12%. VIS un PIS skolotāji tiek terorizēti gan no augšas (IZM birokrātija), gan no apakšas (skolēni un vecāki), kā rezultātā 1-10 b-skalas vietā faktiski tiek izmantota 4-10 b-skala. Skolēni-audzēkņi strikti pastāv uz savām cilvēktiesībām 10.-12.kl. līmenī nezināt elementāras 5.-8.kl. jautājumus, piem., kāda ir 3-stūra iekšējo/ārējo leņķu summa, kas ir 3-stūra mediāna un bisektrise, kas ir autors novelei "Nāves ēnā", etc.

Kāda ir stāvokļa vispārīgā diagnoze ???
Latviešu tautai jau sen zināma ir patiesība, ka zivs pūst no galvas. Arī Nobela prēmijas laureātam James Buchanen  ir izdevies pierādīt šo patiesību ekonomikā. Redzi, pamatojoties uz šo likumu "Zivs sāk pūt no galvas", Latvijā par morāli ētiskā un sabiedriski politiskā klimata pūšanu galvenā atbildība jāuzņemas Saeimai un Valdībai, augstskolās atbildība par pūšanu  jāuzņemas profesūrai, skolās atbildība par pūšanu  jāuzņemas direktoriem un skolotājiem, utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt., utt. Cita starpā, vecākiem jāuzņemas atbildība par pūšanu ģimenēs. Vienīgi, kam nevaram neko pārmest - tie ir mūsu bērni, kuri piedzima balti un pūkaini, bet, nokļūstot mūsu sabiedrībā, sāka strauji bojāties. Redzam, atbildības ķēde par pūšanu ir noslēgusies. Var teikt arī gudrāk, ka  tā ir sabiedrības garīgās veselības dekadence vai  deteriorācija. 

Ko darīt ??? 
Zivs pūst no galvas - tātad jāsāk ar galvas remontu. Ar gandarījumu varam atzīmēt, ka to IZM ministrs ir apņēmies darīt, kas būtu visiem spēkiem jāsekmē. Cik iespējams, visiem spēkiem jāīsina birokrātija visos VIS un PIS līmeņos, deleģējot uzdevumus un atbildību uz leju subsidiaritātes principa ietvaros. 

A. Morāles kategorijas darbojas tikai atbildīgu pilsoņu sabiedrībā. Piem., piedošana ir bezjēdzīga, ja pāridarītājs nemaz nelūdz piedošanu. Jebkuras sociālās garantijas mūsu laika sabiedrībā (bezmaksas izglītība, veselības aprūpe, bezmaksas medikamenti, bezdarbnieku pabalsti, GMI, utt., utt.,utt.,utt.,utt.,utt.,utt.,utt.) arī ir bezjēdzīgi un sabiedrības morāli kropļojoši pasākumi, ja no garantiju saņēmēja netiek prasīta aktīva, juridiski saistoša līdzatbildība par sava kļūmīgā stāvokļa novēršanu konkrētā laika periodā. Bezmaksas izglītība, kas vēsturiski kopš 1835.g. bija milzīga indivīda privilēģija, kas tika iegūta ar neatlaidīgu mazturīgo sabiedrības slāņu cīņu,  ir kļuvusi bezjēdzīga, jo daudzos gadījumos izglītības saņēmēji to nelūdz, nenovērtē un pret savu izglītošanos izturas nevērīgi un bezatbildīgi.  Jau pamatskolas skolēni lielā vairumā obligāto bezmaksas skološanos sen vairs neuztver kā milzīgu privilēģiju, bet gan kā  slogu. "Iešana skolā" daudzos gadījumos tiek pielīdzināta garlaicīgām piespiedu klaušām.

B. Galvenā izglītības strukturālo reformu svira visos līmeņos visticamāk varētu būt atbildības ievērojama pastiprināšana par sasniegtās (iegūtās) izglītības kvalitāti un šīs atbildības juridiska nostiprināšana. Tam vajadzētu būt juridiski saistošam  līgumam starp IZGLĪTOJAMO (skolēnu, audzēkni vai vecākiem, kamēr IZGLĪTOJAMAIS vēl sēd bērnu dārzā, vai studentu) un VALSTI (IZGLĪTOTĀJU, skolas direktors, mācību iestādes vadītājs). Kādas var būt iespējamās sekas par zemu sasniegtās  izglītības kvalitāti?  Piem., LĪGUMĀ jāiekļauj pants "..., ja STUDENTS (skolnieks, audzēknis) jāatstāj uz otro gadu nesekmības dēļ, tad vecākiem par otrgadnieku  jāiemaksā skolas nauda valsts finansējuma apmērā (700-900 LVL) atkarībā no mācību programmas, vai, citiem vārdiem, otrgadnieks tiek pārcelts maksas STUDENTU kategorijā".

C. Pušu tiesības un pienākumus starp Izglītojamo (skolēns, students) un IZGLĪTOTĀJU - valsti regulē MK apstiprināti Noteikumi, kuri paredz abām pusēm saistoša Līguma noslēgšanu. Līguma izpildei jānodrošina izglītojamā  iegūstamās izglītības augstu kvalitāti. Izglītojamā sasniegtie izglītības kvalitātes rezultāti tiek novērtēti atskaites periodā, kas nedrīkst pārsniegt vienu mācību gadu. Ja sasniegtie izglītības rezultāti ir zemāki par minimāli pieļaujamo, tad ir pamats valsts turpmākā finansējuma pārtraukšanai.

D. Akadēmiskajos jautājumos skolām jādod iespējami maksimāla neatkarība un patstāvība, ko regulē, piem., Izglītības likums. VIS un PIS skolu finansējums ir atkarīgs no skolēnu skaita, taču ne pašreizējā NSS-modeļa ietvaros, kas kultivē skolu starpā tikai neveselīgu konkurenci, kurai nav nekāda sakara ar akadēmisko ekselenci. VIS un PIS skolotājiem akadēmiskajos jautājumos jādod iespējami maksimāla neatkarība un patstāvība, savienojot to ar atbildību par sasniegtās izglītības kvalitāti.

Vēl vairākas citas idejas par VIS un PIS strukturālajām reformām var atrast RVT Skolotāja blogā, piem., Strukturālās reformas Profesionālās izglītības sistēmā, veidojot kompetences centrus.


Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

Piezīme. Tikai šī emuāra dalībnieks var publicēt komentārus.